مسعود عابدی ۱۴۰۲-۱۰-۲۰ 0 نظر

شهر پردیس تهران کجاست

شهر جدید پردیس تهران کجاست

شهر جدید پردیس یکی از شهرهای جدید و در حال رشد است که در استان تهران واقع شده است.این شهر در شمال شرقی تهران واقع شده و از مرکز شهر تهران حدوداً 25 تا 30کیلومتر فاصله دارد. با توجه به توسعه‌های شهری و رشد جمعیت، پردیس به مرور زمان به یک شهر بزرگتر در حومه تهران تبدیل شده است و به عنوان یک منطقه مسکونی محبوب جذب سکنه جدید شده است.

تاریخچه شهر جدید پردیس

در گذشته و قبل از انقلاب در محل کنونی شهر جدید پردیس، قرار بود یک شهرک جدید مسکونی ساخته شود. با وقوع انقلاب عملیات احداث این شهرک متوقف شد. در سال 1368 با انجام مطالعاتی نخستین طرح ها برای احداث پردیس آغاز و سپس وزارت مسکن و شهر سازی پس از تهیه طرح های اولیه، اولین طرح را در سال 1375 با ساخت مسکن در این شهر آغاز کرد.

هدف از ساخت شهر جدید پردیس مهاجرت و سرریز شدن جمعیت تهران به این شهر بود. مساحت این شهر در طرح های اولیه حدود 2000 هکتار برای پذیرش جمعیت حدوداً 200 هزار نفر در نظر گرفته شد.که البته این پیش‌فرض‌ها بارها در دوره‌های آتی تغییر نمود. این شهر بر اساس آخرین توسعه نهایی خود در شرایط تدوین مقاله مساحتی در حدود ۳۵۸ هکتار دارد.

موقعیت مکانی پردیس

شهر جدید پردیس یکی از شهرستان‌های استان تهران است. مرکز این شهرستان، پردیس است. محدودهٔ جغرافیایی شهرستان پردیس از روستای «تلو» در سرخه‌حصار آغاز شده و تا انتهای بخش بومهن ادامه دارد. شهرستان پردیس از شرق با شهرستان دماوند، از غرب با شهرستان تهران، از شمال با شهرستان شمیرانات و از جنوب با شهرستان پاکدشت دارای مرز مشترک است.

شهر پردیس با 4200 هکتار وسعت در ۱۷ کیلومتری شمال‌شرق شهر تهران در محور آزادراه پردیس-تهران، در جاده آبعلی بعد از منطقه صنعتی خرمدشت قرار دارد. این شهر از شمال به رشته کوه البرز، از غرب به منطقه جاجرود کمرد و از شرق به بومهن محدود می‌شود. فاز ۱و ۲ آن جز قدیمی‌ترین فازهای شهر پردیس می‌باشد.

آشنایی با فاز های مختلف پردیس

فاز های شهر جدید پردیس

شهر جدید پردیس دارای حریم شهری 90 کیلومتری و 12 فاز است که فازهای یک، دو، سه، چهار، پنج، هشت، نه و یازده کاربری مسکونی دارند. فاز 6 با کاربری آموزشی و تحقیقاتی مورد بهره برداری قرار گرفته که پارک فناوری پردیس و دانشگاه های آزاد اسلامی و پیام نور واحد پردیس را در بر می گیرد. فاز 7 پردیس با کاربری صنعتی، مناطق خرمدشت و سیاهسنگ را شامل می شود که کارگاه های متعدد صنعتی را در خود جای داده است.

مسکن مهر پردیس

در دولت احمدی‌نژاد طرح مسکن مهر در شهر جدید پردیس استارت خورد که اولین پروژه آن در فاز ۳ به نام شهرک پردیسان ثبت شده. فازهای ۹و۸و۵و۱۱ نیز در حال ساخت مسکن مهر نیز هستند که معروفترین فاز مسکن مهر در این شهر فاز ۱۱ و 8 می‌باشد که بیشترین جمعیت در بین فاز های مسکن مهر به خود اختصاص داده است.

آب و هوای پردیس

این منطقه به دلیل اینکه در نزدیکی رشته کوه البرز واقع شده آب و هوای کوهستانی و خشکی دارد. در مورد کیفیت آب و هوای شهر جدید پردیس باید بگوییم که آلودگی‌ هوای تهران گاهی به شهر پردیس هم منتقل می‌شود، ولی در این مکان کارخانه‌ای که آلودگی خطرناک منتشر کند وجود ندارد.

مراکز علمی و آموزشی شهر پردیس

شهر جدید پردیس شامل مراکز آموزشی زیر می باشد.

  • مدرسه عطر نبوی (ابتدایی پسرانه غیرانتفاعی) فاز ۱، خیابان نیایش، جنب مسجد امام علی(ع)
  • مدرسه عطار نیشابوری (ابتدایی پسرانه دولتی) فاز ۱۱، زون ۴
  • مدرسه علامه طباطبائی (دبستان دخترانه دولتی) فاز ۲، روبروی پارک شهریار، شبستان غربی
  • مدرسه مبین (دبستان دخترانه غیرانتفاعی) فاز ۲، خیابان خبرنگار، جنب داروخانه لاجوردی
  • مدرسه نیایش (دوره اول متوسطه پسرانه دولتی) فار ۴، خیابان فردوس ۱
  • مدرسه البرز ( دوره اول متوسطه پسرانه غیرانتفاعی) فاز ۱، میدان عدالت، روبروی بانک مسکن
  • مدرسه خدیجه کبری (دوره اول متوسطه دخترانه دولتی) فاز ۱، بلوار فروردین، جنب مسجد امام
  • مدرسه مبین (دوره اول متوسطه دخترانه غیرانتفاعی) فاز ۲، میدان امام، خیابان شبستان ۱
  • مدرسه فارابی (دوره دوم متوسطه پسرانه دولتی) فاز ۱، میدان امام خمینی، بلوار خلیج فارس
  • مدرسه پردیس نوین (دوره دوم متوسطه پسرانه غیرانتفاعی) فاز ۲، پشت شهرداری، شبستان ۳
  • مدرسه شمس تبریزی (دوره دوم متوسطه دخترانه دولتی) فاز ۲، روبروی پارک شهریار
  • مدرسه طرح نو (دوره دوم متوسطه دخترانه غیرانتفاعی) فاز ۴، بلوار فردوس، خیابان فردیس
  • دانشگاه پیام نور: فاز ۱، خیابان فروردین شمالی، خیابان نوروز، روبروی مسجد الزهرا
  • دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد: جاده قدیم، قبل از پارک فناوری
  • دانشگاه آزاد اسلامی: فاز ۶، مجتمع ساختمان دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس

پردیس به چه معنی است؟

کلمه “پردیس” در زبان فارسی به معنی “باغ”، “بوستان”، یا “باغچه” است. این واژه معمولاً به یک منطقه با امکانات زیبای طبیعی یا فضای سبز اشاره دارد. احتمالاً به دلیل وجود فضاهای سبز و بوستان‌ها در این منطقه، نام “پردیس” برای این شهر انتخاب شده است.

پیام بگذارید